Блог

Да бъдеш или да не бъдеш Влогър – драмата на начинаещия в Youtube

Влогърството стана изключително популярно с бясна скорост. Даже до скоро не си давах сметка , но влог видеата са основен източник на информация и забавление за голям процент от дамите. Разбира се , за мен и блога и влога (ако някога развия такъв) са хоби, но пък като правя нещо искам да е качествено и да се гордея с финалната визия.

Когато погледнеш отстрани видеата на популярните влогърки – ами рядко са впечатляващи. В никакъв случай не казвам, че няма интересни или готини образи, които си заслужават. Но не са нещо изключително, нито от към дизайн на самите видеа, нито като съдържание. Хиляди гледания на грим уроци, “нови продобивки” и “пригответе се с мен”. В сторитата им гледаме публикация от едни и същи събития, а не малко от тях са ми малко “виж ме коя съм “ и прекаляват с натякването на някакъв стандарт, който не винаги е толкова лъскав, когато камерата бъде изключена.
Общо взето пред компютъра, да правиш влог, изглежда наистина лесно. Всъщност се оказа, че дизайна и поддръжката на влог са доста по- сложни, от колкото съм предполагала. Освен умения за обработка на видеата, си трябва доста време и не малко креативност. И търпение, много търпение.

Както предполагам вече знаеш (ако не знаеш , не си гледала влог #1 и можеш да го направиш тук https://m.youtube.com/watch?v=tCw1e2XBlUo ) идеята със стартирането на влога беше да се прави проучване за влогърството като цяло. “Кога”, “как” , “защо” и “колко” са въпроси , на които всеки трябва да си отговори, преди да се втурне в предизвикателството , наречено влогърство.

Признавам си – подцених задачата със създаването на адекватен content или съдържание. Последният месец открих непознатия за мен до сега свят на You tube и beauty vlogging- a. Нагледах се на много клипове, различни модели на снимане и мога да кажа, че всеки ден откривам нещо ново. Имах желание още във влог #2 да пресъздам натрупаната имформация, но няма да се случат така нещата…

Срещнах две основни пречки. Първо максимата “колкото повече знаеш, разбираш че нищо не знаеш” работи с пълна сила. Вторият проблем дойде от визията на самото видео. За да се направи хубаво, по мой вкус видео – трябва да има динамика. Аз самата не обичам от онези видеа с много говорене, при които аз лично чувам бля – бля- бля. Предпочитам класическия story telling с неговите си възходи и падения. Трябва си настроение, разнообразие и доста материал. А този материал отнема време , проби и грешки …

Затова реших да направя този блог, в който да ти разкажа какво се случва behind the scenes и защо във влог#2 ще отидем заедно на концерт на една от емблемите на българската музика , а именно Лили Иванова. Истината е , че идеята ми за видеото със съветите за You tube еволюира и вече не искам да се задоволя с по- малкото. Едно от нещата, които научих (директно от извора) е, че честотата на качване на видеата има значение единствено за аудиторията ви , но не и за самата платформа. Аз обаче съм на етап , в който тепърва трупам аудитория (имам едва 90 гледания, което си е разочароващо). Затова мисля да наблегна на content- a. Но за влог#2 – Ето какво се случи в действителност.

Първоначално се заех да търся “успешния модел” и като го казвам, не визирам плагиатсво или взаимстване на идеи , а по- скоро търсех общи качества при гледаемите видеа. Истината е, че визията ми за влогърството се променя във всеки изминал ден. Нека ти дам един пример. В началото за мен преоритет пред заснемането беше оценката на моите последователи. Бях твърдо решена, че ако всичко се чува и вижда окей , не бих инвестирала в камера, която сама по себе си би затруднила , технически неграмотен човек като мен. Да, ама не! Подцених ролята на You tube, а като всяка Смарт платформа и тази има своя визия, интегрирана в “сърцето” на сайта. Нека просто кажем, че You tube е ценител на красотата.

Наскоро попаднах на статия от Том Лион , който е служител на You tube. В нея той разказва, че You tube е просто казано програмиран сам да промотира “качествените “ видеа, при които е установил потребителски интерес. Ключовото тук е епитетът “качествен” . Платформата ,преди всичко оценява качеството на клипа, преди съдържанието, потребителския интерес и др фактори. Като се замислиш- логично, все пак това влияе на визията на сайта. Просто на You tube наистина му пука как изглежда.

Важна ли е рекламата за вашия You tube канал? Не, защото реално не можеш да субсидираш видеата си, но рекламирането в социалните мрежи със сигурност би популяризирало и каналът ти. За момента не съм субсидирала абсолютно нищо и това е откакто имам блога. Нямам реклама на сайта, нямам реклама в социалните мрежи, дори игрите си тип GIVEAWAY не субсидирам. В някакъв момент разбира се ще започна да тествам и тази опция и варианти за бюджети и таргетиране. На този етап обаче, искам да засека естествения reach (обсег), който мога да генерирам с познатите инструменти. Не съм правила GIVEAWAY в You tube , ако искаш да направя и нещо такова, напиши ми в коментар. Какъвто и влог/ блог искате да направя – напишете ми и го правим.

Съдържанието за мен е най- важното , но е важна категорията , която ще си изберете. В същата онази статия със същия онзи служител на You tube , той посочва, че най- добрия вариант за печелене на аудитория е концентрирането в по- непопулярна ниша и постепенното навлизане в по- популярните (след като каналът ви вече е натрупал известна популярност). Тоест открихме топлата вода – трябва да правим нещо ново и интересно. Все пак You tube няма да подкрепи супер новаторското ти видео, ако не е качествено, но пък може да се надяваш на някакъв вайръл. Общо взето трябва да се откроиш. “Как” вече е по- сложната част.

Истината е , че в момента в You tube пускаш едни клипове, които са с добра картина, но не виждаш нещо невероятно гениално в масовия случай. В България явно всички са beauty или lifestyle влогъри и разбира сe наистина любимите ми cooking vlogs (но това е друга бира). Аз примерно не обичам да се гримирам, а наблюдавам голям интерес именно към make up tutorials и тестването на различни продукти от тип бяла и декоративна козметика. Без да искам да обиждам никого всички правят едно и също – “тествам продукти на Мегз”, “Фейсбук ми препоръча какви дрехи да си купя”, Джъмбо също се оказва най- Влогърското място. Малко скучно ми се струва и въпреки това именно тези клипове имат хиляди гледания. Или аз нищо не разбирам от интересите на българките или нещо ми се е изплъзнало по пътя на познанието…

Както и да е … едно от важните наблюдения, които исках да направя , беше темата кои са важните стъпки за развиване на влог. Много влогъри са правили различни формати на видеа , в които говорят за модела камера, с която снимат или декора, който ползват, дори и не малко съвети за програми за обработка, могат да бъдат намерени. Има един въпрос , който обаче генерално ми убягна- “как развих влога си”. Искам някой да ми каже първото ми видео имаше толкова гледания, след това примерно рекламирах или направих колаборация или не знам и аз вече какво… и това генерира еди какви си резултати. Искам някой да ми разкаже за прогреса на своя канал. Колко време е отнело, с какво е избухнал, какви инструменти е използвал. Иначе съветите стил “бъдете себе си” и “не го правете за пари”, са супер- но това не ми помага!

С този “експеримент” – моят влог, целя да разбера всичко. Колко са важни наистина коментарите и колко лайка , за да се генерира по- широк обсег на популярност. Как се влиза в препоръчаните за определена група абонати, дай боже да пробвам и “trending”. Обещавам- веднага щом натрупам някакъв адекватен опит и конкретна информация, която да ти бъде полезна – ще заснема видео по темата, но няма да е във влог#2. До тогава съм ти приготвила няколко интересни видеа, на тема прически , грим , организиране на повод със скромен бюджет и друг. Още идната седмица ще кача видеото от концерта на единствената Лили Иванова, в моя любим ресторант Лебед. Общо взето подготвила съм материал и в близкия месец съм планирала 4 видеа, така че ще се виждаме 🙂

Поздрави,

Е.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *